Reklám Animáció | Hogyan készíts animációt? Szuperposzt kezdőknek - a kezdetek? 1.

Hogyan készíts animációt? Szuperposzt kezdőknek - a kezdetek? 1.

Ha néztél már South Parkot, Family Guy-t vagy bármilyen mesét, biztos felötlött benned a gondolat, hogy jó lenne egy saját animációt készíteni. A neten (legalábbis magyar nyelven) azonban úgy látjuk, hogy nagyon kevés hasznos infót találni ezzel kapcsolatban. Éppen ezért igyekszünk betölteni ezt az űrt a következő szuperposztunkkal.


Az útmutatóban mindent leírunk, ami szerintünk - animációs szakemberek szerint - szükséges lehet egy kezdőnek ahhoz, hogy szuper animációkat alkothasson. Először is az alapokat mutatjuk meg, amik nélkül nem létezhet jó animáció: vagyis a szöveget, és a forgatókönyvet.


1. Írj egy rövid szkriptet 

Minden videónak kell, hogy legyen célja. Ha csak simán szórakoztatni szeretnéd magad vagy a barátaidat, akkor persze ezt a lépést kihagyhatod, hiszen a cél teljesen egyértelmű.


A szkriptnek a következő kérdésekre kell választ adnia: 


  • Milyen célból készíted az animációt? 

Egy termék/szolgáltatás eladása vagy piacra vezetése? Branding? Esetleg más, egyéb céljaid vannak vele? Ha igen, fogalmazd meg minél tömörebben, és írd le magadnak.


  • Ki a célközönség?

Ahogy egy termék vagy szolgáltatás árusítása során, úgy az animáció készítése szempontjából is fontos, hogy tisztában legyél a célközönségeddel. Tudnod kell, milyen életkorú, nemű a vásárlód, hol lakik, mik érdeklik, mi a hobbija, társadalmi státusza, milyen blogokat, oldalakat olvas. Minél többet tudsz a célközönségedről, annál célzottabban tudod hozzájuk eljuttatni az üzenetet, és annál nagyobb lesz a konverzió. (Vagyis a vásárlás, a letöltő, a bármi.)


  • Mi a CTA?

Nem, a CTA nem valami GTA-klón, hanem a Call to Action rövidítése. Ez azt jelenti, hogy kell a videó végére valamilyen cselekvés, amire ösztönzöd majd a nézőt. Ez lehet a már fent említett vásárlás, egy letöltés, feliratkozás, vagy egy másik videó megnézése.


  • Mi a videó alapvető üzenete?

Legyen szó akár oktató-, reklám-, munkavédelmi-, vagy akár szexuális felvilágosító tartalmú animációkról, kell hogy legyen egy üzeneted. Ha szeretnél inspirálódni, ebben a cikkben összegyűjtöttünk 5 remek animációt, amelyek előtt mi is kalapot emelünk.


Miután ezekkel készen vagy, kell egy úgynevezett hook, vagyis horog, amire felfűzheted a sztorit. Ez a hook tulajdonképpen egy olyan valami, amire az ember felkapja a fejét, és a történet gerincét alkotja.


Például, ha a fodrászként félévente hajléktalanok haját vágod le ingyen - akkor ez egy remek horog. Ha pékként te sütöd a legszebb emberi test formájú sütiket, akkor ez a hook. 


Mindenkinek van egy hookja - csak meg kell találni, mi az. 


2. Írj egy konkrét forgatókönyvet 

A rövid szkript után jöhet a tényleges forgatókönyv. Ebben már fel kell építened a sztorit - elejétől a végéig.


A forgatókönyvtől bizony sokan megijednek - azonban, ha nem egy profinak szeretnéd kiszervezni -, nem muszáj tartanod magad a formai követelményekhez. (Ezt egyébként a legtöbb animáció készítő megírja helyetted - ahogyan például mi is.)


Ehhez tisztában kell lenned, hogy hány karakter szerepel majd az animációban, kik lesznek ők, mi lesz a nevük, és mi lesz a tényleges cselekmény.


A skicc...


Először akár vázlatszerűen, skiccelve is felírhatod magadnak a különböző fázisokat, teljesen kötetlenül.


Például:


A videó első felében egy dekoratív női karakter unottan áll a sorban a kasszánál. Azonban az önkiszolgáló kassza üres, és egy jóképű, izmos eladó odaint neki, hogy menjen oda.


A hölgy boldogan odamegy, majd a férfi karakter megmutatja neki, hogyan használhatja egyszerűen az önkiszolgáló kasszát: csak oda kell tartania a vonalkódot a vörös ledhez, közel az üveglaphoz és a mérlegre helyezni.


Először lehúzza a karfiolt, a csokit, a rizst, a csirkemellett, az alkoholt (ekkor a videó megakad, mert várni kell az eladó jóváhagyására), de utána pörög minden tovább. A végén pedig készpénzzel vagy bankkártyával is lehet fizetni - ezt a képernyőn lehet kiválasztani, egyszerűen elpakol, és készen is van.


A nő boldogan néz vissza először a mosolygó férfi eladóra (sejteni, hogy nem most találkoztak utoljára), aztán a többi, unott emberre, akik a lassan haladó, hagyományos kasszánál várnak a sorukra.


Nem egy bonyolult sztori - nem is kell Christopher Nolan-i mélységekbe menni. Minél egyszerűbb a történet, és minél rövidebb idő alatt tudod átadni, annál jobb.


… és maga a forgatókönyv


Ebben a cikkben találsz egy nagyon szuper, konkrét leírást, hogyan is kell egy profi forgatókönyvnek kinéznie. Éppen ezért, mi csak a legfontosabb pontokat vesszük górcső alá.


A forgatókönyv tetején helyezkedik el az ún. fejléc, ami tartalmazza azt, hogy külső vagy belső helyszínen vagyunk, annak megnevezését, és a napszakot. 


Ezután következik alatta a cselekmény rövid leírása, majd a “beszélő” karakter neve és a szöveg.


Például: 


EXT. Autószerelő műhely - Éjszaka

Tibi átmászik a kerítésen, hogy benzint lopjon egy Fordból, de az egyik autószerelő rajtakapja.


SZERELŐ

Állj! Ki az ott? Gyere elő, vagy hívom a rendőrséget!


TIBI

Csak adj egy kanna 95-öst, és már itt sem vagyok.


Ez persze így meglehetősen egyszerűnek tűnik, de nagyjából így épül fel egy forgatókönyv. Ha saját magadnak írod, akkor mindenképp jelezd magadnak a vágások helyét is. Mielőtt nekiállnál, a fent linkelt cikket azonban mindenképp olvasd el, hiszen nagyon jól képbe hoz az írást illetően.


3. Válaszd ki, milyen típusú animációt szeretnél készíteni!

Ha készen vagy a forgatókönyvvel is, akkor egy ház esetében készen vagy az alappal. Megvan a konyha, a fürdő és a hálószoba helye is - és most következik a tényleges munka.


Először is ki kell választanod, hogy milyen stílusú animációt szeretnél készíteni, hogy ki tudd választani az ehhez megfelelő programot is - amit majd a következő cikkekben mutatunk be részletesen.


Ezek alapján lehetnek: 

  • 2D-s animációs videók
  • 3D-s animációs videók
  • Rajzfilm stílusú animáció
  • Betűkből álló animációs reklámfilm (whiteboard)


A következő cikkünkben megmutatjuk, hogy a különböző stílusú animációkat milyen programokkal tudod a legegyszerűbben megvalósaítani. A harmadik részben pedig elvégezzük az utolsó simításokat is.


Ha addig is szeretnél további hasznos bejegyzéseket olvasni, ajánljuk figyelmedbe az infografikus animáció készítésről szóló részletes írásunkat.