Reklám Animáció | Miért éri meg a YouTube SEO, és hogyan kerülhetsz a TOP 3-ba?

Miért éri meg a YouTube SEO, és hogyan kerülhetsz a TOP 3-ba?

Sokan azt gondolják, hogy szinte lehetetlen bejutni a YouTube legjobbjai közé. Pedig, ha egy kicsit az ember ismeri az algoritmust, akkor máris egy hatalmas előnyre tesz szert a konkurensekkel szemben.


A giga-mega hosszú cikkemben most részletesen megmutatom neked a YouTube keresőoptimalizálásának fortélyait, lépésről lépésre.


Hogyan működik a YouTube-algoritmusa?

A Google-höz hasonlóan nincs konkrét infónk arról, hogy pontosan mi alapján rangsorol - hiszen ha lenne, akkor mindenkinek az első helyen kellene lennie. Azonban a top-tartalmakat elemezve az ember rájöhet néhány csibészségre. 


Például arra, hogy - mivel a legnépszerűbb videómegosztó a Google tulajdonában van - nagyon hasonló rangsorolási faktorok játszanak szerepet, mint a kedvenc keresőnkben.


Ilyenek például a kulcsszavak, a releváns tartalom, a videó nézésével eltöltött idő, a feliratkozók száma, vagy épp a kommentelők aktivitása.


De ne rohanjunk előre, vegyük szépen végig sorban a rangsorolási faktorokat, hiszen szinte minden lépést a végletekig lehet optimalizálni.


Tegyük fel, hogy egy kutyaiskolád van. Rendelkezel egy jó kis web- és Facebook-oldalalal, néha lőssz pár képet az Instára is, és most szeretnél a YouTube-on is megszólítani egy új közönséget. 


#1 Az egyik kulcs dolog: a kulcsszókutatás

Akárcsak a szöveges content gyártása során, úgy az első lépés itt is a kulcsszókutatás. A te dolgod kutya oktatóként az, hogy olyan tartalmat gyárts, amire a gazdik kíváncsiak. Hogy mi érdekli őket, arra pedig a kulcsszókutatás a legjobb módszer, ez ugyanis megmutatja, mire keresnek rá a leginkább.


Kulcsszavak keresése a YouTube-on

A mechanikus (és persze ingyenes) kulcsszókutatás lényege, hogy te magad írod be a kulcsszavakat, és így nyersz ötleteket a különböző témákhoz.


Tipp: A YouTube-ot inkognitó módban nyisd meg, így az adatokat nem tárolja a cache. Ez ugyanis befolyásolhatja a későbbi kutakodást, hiszen az algoritmus folyamatosan tanul, és személyre szabott tippeket ad.


Nézzük is meg egy konkrét példán keresztül.



A “kutya” kulcsszóra máris kiadott egy csomó variánst. Ugyanakkor, ahogyan látod, van jó pár, ami tök fölösleges, épp ezért érdemes leszűkíteni a kört, például “a kutya tanítás” kifejezéssel.



Bingó!


Kaptál egy tucat long tail kulcsszót, amit célzottan alkalmazhatsz a nézőknek.


Tudástár:


Mi az a long tail kulcsszó?


Long tail kulcsszónak (ezt nem érdemes lefordítani magyarra, mert se füle se farka) azt nevezzük, amikor egy kulcsszó hossza meghaladja a két-három szót.


Például a fent említett “kutya tanítás” sima kulcsszónak minősül, de a “kutya tanítás hozd vissza” már egy nagyon jó long tail kulcsszó.


A long tail kulcsszavak egyébként azért is jók, mert az emberek gyakran egy-egy konkrét problémára keresnek rá, amire választ akarnak. Ha a videód megadja a választ erre a problémára, akkor azt a Goo… YouTube nagyon, de nagyon értékelni fogja. A long tail kulcsszavakra egyébként sokkal kisebb a keresési volumen, de épp ezért a verseny is. Így rövidebb idő alatt nagyobb valószínűséggel kerülhetsz fel rájuk a top találatok közé.


Most nézzük is meg például a “kutya tanítás hozd vissza” kulcsszóra melyik videók rangsorolnak a legjobban.



Íme a TOP 3 videó az adott kulcsszóra.


“Ne szórakozz velem, hiszen nem is szerepel benne a kulcsszó” - mondhatnád.


Igen ám, de az algoritmus már olyan okos, hogy felismerje, és összetársítsa a különböző szinonimákat. Szakzsargonnal szólva képes kontextusban nézni a szöveget, tehát a szövegkörnyezet egészét értelmezni, és nem csak egy adott (long tail) kulcsszót.


Ebben az esetben az “apport” a hozd vissza szinonimája - csak ugye ezt nem minden gazdi tudja.


Mit csinálnék másképp?

Mivel a YouTube - habár felismeri a szinonimákat és szereti őket - mégiscsak egy AI, így jobban értékeli a 100%-ban egyező kulcsszavakat.


Ezek alapján a címet valahogy így lehetne megfogalmazni:

Hozd vissza! - kutyaiskola kezdőknek



Érdemes továbbá a videók felett található szűrőt is alkalmazni, mert automatikusan a relevancia, és nem a népszerűség alapján rangsorolja a videókat.



Az első, és legnépszerűbb videó, még ezek után is a Gondos Gazdik csatornája


Fontos mutatószám az is, hogy mekkora a megtekintések, valamint a like-ok és dislike-ok száma. 


Mivel YouTube-on ő a legnagyobb “konkurenciánk”, ezért érdemes közelebbről is megnézni a csatornát - ehhez a feltöltőre kell kattintani.


Megjegyzés: Valójában a kutya okatóként a Gondos Gazdik nem igazán konkurens, ezért is raktam idézőjelbe. Ugyanis Purina kutyatápokkal foglalkoznak. Azonban az oktatós videókat tekintve rendre top helyezéseket érnek el, így szegről-végről mégis csak konkurensnek számítanak - legalábbis itt, a videómegosztón.



A csatornán a “Videók” fülre kattintva listázza az összes videót, amit a Gondos Gazdik feltöltöttek. Ahhoz, hogy megtudd, melyik videójukat nézték meg a legtöbben, kattints a rendezési szempontokra, majd a listázd népszerűség szerint.



Itt jól látszik, hogy az első három videó a Purina táplálékokat reklámozza. A negyedik, legnépszerűbb azonban a hempergés, ami számodra, mint oktató számára, releváns lehet.


Nézzük is meg, hogy milyen kulcsszavakra optimalizálták a tartalmat!



Nem túl nehéz kikövetkeztetni, hogy valószínűleg a hempergés a fő kulcsszó, így ezt mindenképp érdemes neked is szerepeltetni a címben (Title), valamint a leírásban (Description). 


Azonban vannak ún. rejtett meta kulcsszavak, amiket te is le tudsz csekkolni - meg is mutatom, hogyan.


Nyomj egy ctrl+u billentyűkombinációt a lapfülön. Ezután egy új tabon, a böngésződben, megjelenik az oldal forráskódja. Ne ijedj meg, nem kell végigböngészned a hosszú-hosszú kódsort, hiszen célzottan keresünk.


Nyomj egy ctrl+f kombót és írd be a “keywords” kulcsszót a keresőmezőbe.


Ezek közül, ami számodra is érdekes lehet, az a kutyaiskola, kutya, kutyatréner. Ezeket te is szerepeltetheted a címkék között is.


Tipp: egyébként érdemes címkéket is megadni, kulcsszavakkal. Ezekről egy picit később lesz szó a cikkben.


Azonban, ha nem szeretnél a forráskódokban kutakodni, mutatok egy sokkal jobb módszert, amivel infókat szerezhetsz a konkurenciáról.


Plugin, ami segít a YouTube SEO-ban

Létezik egy remek kis kiegészítő a Chrome-hoz, a vidIQ Vision for YouTube nevű kis progi. A linkre kattintva töltheted le az Chrome webáruházból, majd utána automatikusan felugrik, amikor egy csatornára vagy videóra kattintasz.


Maradjunk is a népszerű hempergős videónál, és analizáljuk egy picit. 



Persze fontosak a nézettségi adatok, illetve az is, hogy hányan lájkolták. De ami számunkra igazán releváns, az screenshot közepén, és az alján található, “SEO”, illetve “video optimization checklist” szekció. Ugyanis ezek alapján tudjuk úgy optimalizálni a videót, mintha csak a blogunkat SEO-znánk.


Húzzuk is rá a kurzort, és nézzük meg, mi a probléma.


  • A tag count a címkék számát jelöli, ami ebben az esetben kevés.
  • A tag volume olyan kulcsszavakat jelenít meg, amikre nagy a keresési volumen az adott kategóriájú videókban. Ebben az esetben nincs ilyen kulcsszó (bár előfordulhat, hogy ez csak a magyar lokáció miatt van).
  • A keywords in title megmutatja, hogy hány releváns kulcsszó van a videó címében. Itt csak kevés: Gondos Gazdik, és Videókutyasuli
  • A keywords in description arra vonatkozik, hogy hány kulcsszó van a leírásban. Ez most 5/5, ami szuper.
  • A tripled keywords azt mutatja meg, hogy egy-egy adott kulcsszó szerepel-e a leírásban, a címben, és a címkék között is. Például ha a kutyasuli mindegyikben szerepel, akkor az ötből egy pontot kap - és így tovább.
  • A ranked tags azokat a kulcsszavakat mutatja meg, amikre rangsorol téged a YouTube algoritmusa - ezt a progi a kulcsszó mellett egy kék címkével jelöli, és egy hashtaggel. Itt például a “Videókutyasuli” kulcsszóra ez a videó a hetedik helyen szerepel. 
  • A high volume ranked tags értelemszerűen azokat a kulcsszavakat mutatja meg, amikre rangsorolnak téged és magas a keresési volumen.


Most, hogy ezzel már tisztában vagyunk, nézzük meg a checklistet is.


  • A title a videó címe - ami ebben az esetben rendben van.
  • A tags a címkéket jelenti. Itt hiába vannak címkék, rövidek. Érdemes ebben az esetben néhány olyan címkét is megadni, ami long tail kulcsszó, tehát 3 vagy több szóból áll.
  • A description rendben van, hiszen van leírás a videó alatt.
  • A cards a kártyákat jelöli (tudod, ez az a módszer, amivel kiemelhetsz videókat, lejátszási listákat, vagy linket jeleníthetsz meg).
  • Az end screen a zárókép, ami ebben az esetben rendben van.
  • A High-Res Thumbnail a beállításoknál található meg, ennek segítségével lehet nagyobb felbontásban is megnézni a videót.
  • A shared on Facebook/Twitter előtti x azt jelenti, hogy nem osztották meg őket a social media felületeken. (Mondjuk a Twitter itthon nem annyira elterjedt, azonban Facebookon érdemes megosztani.)
  • A public pedig azt jelenti, hogy a videó mindenki számára látható - tehát publikus.


Ami azonban még egy nagyon hasznos kis cucc a vidIQ-n belül, az a saját mini kulcsszókeresője. Sajnos magyar lokációval, és ingyenesen nem a legjobb, de így is használható. 



Ehhez az kell, hogy a video tags alatti részen található kulcsszó valamelyikére kattintsunk. Én például a kutyaiskola kulcsszóra voltam kíváncsi.