Reklám Animáció | Black Friday a reklám animáció világában - az Alza figurája, és mások

Black Friday a reklám animáció világában - az Alza figurája, és mások

Alza.huuuu!


Ha nem barlangban éltél, minden bizonnyal te is találkoztál már az Alza kabalájával, Alzakkal, aki “szerethető, fülbemászó hangjával”, sokak szívébe lopta be magát. Mivel tombol a Black Friday-láz, úgy gondoltuk, hogy nincs is ennél jobb alkalom elemezni a különböző reklám animációs figurákat.


Miért sikeresek? Mi kell ahhoz, hogy egy ilyen kabala forgalmat generáljon? Vajon megismételhető-e az Alza sikere? Többek között ezekre a kérdésekre keressük a választ. 

Először azonban egy nagyon rövid kitekintésként - hogy jobban megértsük a fekete péntek-hagyomány metodikáját - nézzük meg, hogy mit is jelent maga Black Friday, és honnan is ered.


Honnan ered a Black Friday?

Érdekes, hogy a Black Fridayt (vagyis a fekete pénteket), mint kifejezést hajdanán egy teljesen más kontextusban használták. 1869-ben ugyanis egy pénteki napon kirobbant pénzügyi válság volt az apropója, vagyis ironikusan épp a “pénzszórás világnapjának” ellentétjét jelentette.


Az, hogy ez a szó mekkora metamorfózison, átalakuláson esett át, jól példázza, hogy az USA-ban, 1966-ban a hálaadást követő napot keresztelték így. Ezt a nevet azonban a Philadelphiai Rendőrség adta, utalva az ünnepnapot követő forgalmi dugókra.


Mivel amerikában az ezt követő időszak a karácsonyi bevásárlások kezdetét is jelentette, így maga a kifejezés is ennek szinonimájává vált. 


Itthon, Magyarországon egyébként 2013-ban kezdték el először használni, majd a népszerűsége évről évre nőtt, mára pedig igazi őrületté nőtte ki magát. Főleg az online webshopok világában, ahol minden néhány kattintásra elérhető.


A Black Friday sikerét az is jól mutatja, hogy az Alza “hadrendbe állította” leghíresebb figuráját, a zöld, földönkívüli lényt, aki nagyban segíti a kampányt: 



Az Alza kabalájának elemzése

Az áruház ufója kétségkívül a leghíresebb reklám animációs figura, Magyarországon. A megítélése kétségkívül vegyes: van, aki egyből elkapcsol/lehajtja a laptopot/kihúzza a konnektort - és van, aki szereti. Azonban a “foglalkozás elérte célját”, hiszen a figuráról beszélnek, és szinte fogalommá nőtte ki magát. 


(Megjegyzés: Hasonló sikereket ért el annak idején például Ábel is a Fluimucillal, vagy a CBA Kasszás Erzsivel. Mi most - reklám animációsok lévén - kizárólag a kabalákkal foglalkozunk majd.)


Idegesítő, mégis működik. Miért? 

Ahogyan a mediapiac cikkében is olvasható, a kulcsszó a neuromarketing. Minél nagyobb érzelmet képes ugyanis egy figura kiváltani - legyen az akár negatív, akár pozitív - annál inkább emlékezetes marad.


Az Alza földönkívüli kabalájának sikeréhez nem csak magára a reklám animációs figurára van szükség, hanem Csőre Gábor egyedi hangjára is, ami élettel tölti meg. Persze a “forgatókönyv” sem utolsó: a lehető legegyszerűbben, legrövidebb idő alatt átadni az üzenetet. 


Ha jól megfigyeli az ember, a legtöbb reklám ugyanis a következő sémára épül:

  • Az akció/ünnep/más apropó kiemelése
  • Kedvezmények (ingyenes szállítás, árkedvezmény satöbbi)
  • Termékek bemutatása
  • Call to Action (vagyis CTA, azaz cselekmény végrehajtására ösztönző gomb - vagy ez esetben felszólítás)


Persze a sikerhez nem csak ennyi kellett: tv spotok, Spotify-reklámok, YouTube-reklámok, rádiós reklámok… a sort pedig még folytathatnánk. Magába a marketing kampányba is eszméletlen pénzt öltek - ez az összeg azonban sokszorosan megtérül. 


Nézzük csak meg a similarweb.hu statisztikáját az oldal látogatottságáról:

Folyamatosan nő: 2019. májusában “mindössze” 1,8 millió volt a weboldal látogatottsága, most pedig 2,5 millió. Ez alig fél év alatt 700.000 embert jelent!


Brandépítés reklám animációkkal

Amint tehát a példa is jól mutatja: egy kitalált reklám figurával, egy karakteres hanggal, valamint emlékezetes animációval kiválóan működhet a brandépítés - azaz, elméletileg, megvalósítható az Alza sikere.


Persze ez önmagában nem elég: virálisan (vagyis vírusszerűen) nagy csoda kell ahhoz, hogy egy reklám, vagy reklám animáció magától önálló életre keljen, és terjedni kezdjen. (Itthon, ilyenre talán csak a fent említett Ábel volt képes, valamint a Cofidis reklámjai.)


Kell hozzá a jó marketing, sales, valamint a közösségi média ereje is - és az sem baj, ha rendelkezésre áll némi tőke. (Habár úgy gondoljuk, ez utóbbi helyettesíthető kreativitással, és sok-sok munkával.)


A reklámanimáció.hu kabalái

Végezetül pedig mindenképp meg szeretnénk említeni az általunk készített animációkat is. Ezek egyike a Black Friday alkalmából készült, az eMAG számára, a másik pedig a mi, “személyes” virtuális asszisztensünk. Végül, de nem utolsósorban pedig ott van Misi, a béka is - amelyet az Aldinak készítettünk.


EMAG reklám, Black Friday 

Itt afféle “csendes marketinget” alkalmaztunk, ugyanis a reklám animáció lényege az volt, hogy kiemelje: a Black Friday egy olyan időszak - ha úgy tetszik ünnep -, amikor mindenki csendesen beül a gépe elég, és böngészik.




A reklamanimacio.hu virtuális asszisztense: Erik

Erikkel a reklám animációk előnyeit emeltük ki - erről pedig a linkre kattintva részletesebben is olvashatsz.




Misi a béka akcióban

Misit, a békát egy hajszál választotta el a világhírnévtől, ugyanis a figurát az Aldi - ahogyan a lent megosztott videón is láthatod - karrierépítésre használta fel.




Amint látod, megfelelő stratégiával a reklám animáció valósággal bedurranthatja a markegindedet. Amit ezzel kapcsolatban érdemes végiggondolni, hogy mi a figura valódi célja, milyen üzenetet szeretnél vele átadni, valamint ehhez milyen értékesítési csatornákat vennél igénybe.


Amennyiben pedig bármivel kapcsolatban kérdésed merülne fel, keress minket a megadott kapcsolati űrlapon!