Black Friday a reklám animáció világában - az Alza figurája, és mások
Alza.huuuu!
Ha nem barlangban éltél, minden bizonnyal te is találkoztál már az Alza kabalájával, Alzakkal, aki “szerethető, fülbemászó hangjával”, sokak szívébe lopta be magát. Mivel tombol a Black Friday-láz, úgy gondoltuk, hogy nincs is ennél jobb alkalom elemezni a különböző reklám animációs figurákat.
Miért sikeresek? Mi kell ahhoz, hogy egy ilyen kabala forgalmat generáljon? Vajon megismételhető-e az Alza sikere? Többek között ezekre a kérdésekre keressük a választ.
Először azonban egy nagyon rövid kitekintésként - hogy jobban megértsük a fekete péntek-hagyomány metodikáját - nézzük meg, hogy mit is jelent maga Black Friday, és honnan is ered.
Honnan ered a Black Friday?
Érdekes, hogy a Black Fridayt (vagyis a fekete pénteket), mint kifejezést hajdanán egy teljesen más kontextusban használták. 1869-ben ugyanis egy pénteki napon kirobbant pénzügyi válság volt az apropója, vagyis ironikusan épp a “pénzszórás világnapjának” ellentétjét jelentette.
Az, hogy ez a szó mekkora metamorfózison, átalakuláson esett át, jól példázza, hogy az USA-ban, 1966-ban a hálaadást követő napot keresztelték így. Ezt a nevet azonban a Philadelphiai Rendőrség adta, utalva az ünnepnapot követő forgalmi dugókra.
Mivel amerikában az ezt követő időszak a karácsonyi bevásárlások kezdetét is jelentette, így maga a kifejezés is ennek szinonimájává vált.
Itthon, Magyarországon egyébként 2013-ban kezdték el először használni, majd a népszerűsége évről évre nőtt, mára pedig igazi őrületté nőtte ki magát. Főleg az online webshopok világában, ahol minden néhány kattintásra elérhető.
A Black Friday sikerét az is jól mutatja, hogy az Alza “hadrendbe állította” leghíresebb figuráját, a zöld, földönkívüli lényt, aki nagyban segíti a kampányt:
Az Alza kabalájának elemzése
Az áruház ufója kétségkívül a leghíresebb reklám animációs figura, Magyarországon. A megítélése kétségkívül vegyes: van, aki egyből elkapcsol/lehajtja a laptopot/kihúzza a konnektort - és van, aki szereti. Azonban a “foglalkozás elérte célját”, hiszen a figuráról beszélnek, és szinte fogalommá nőtte ki magát.
(Megjegyzés: Hasonló sikereket ért el annak idején például Ábel is a Fluimucillal, vagy a CBA Kasszás Erzsivel. Mi most - reklám animációsok lévén - kizárólag a kabalákkal foglalkozunk majd.)
Idegesítő, mégis működik. Miért?
Ahogyan a mediapiac cikkében is olvasható, a kulcsszó a neuromarketing. Minél nagyobb érzelmet képes ugyanis egy figura kiváltani - legyen az akár negatív, akár pozitív - annál inkább emlékezetes marad.
Az Alza földönkívüli kabalájának sikeréhez nem csak magára a reklám animációs figurára van szükség, hanem Csőre Gábor egyedi hangjára is, ami élettel tölti meg. Persze a “forgatókönyv” sem utolsó: a lehető legegyszerűbben, legrövidebb idő alatt átadni az üzenetet.
Ha jól megfigyeli az ember, a legtöbb reklám ugyanis a következő sémára épül:
- Az akció/ünnep/más apropó kiemelése
- Kedvezmények (ingyenes szállítás, árkedvezmény satöbbi)
- Termékek bemutatása
- Call to Action (vagyis CTA, azaz cselekmény végrehajtására ösztönző gomb - vagy ez esetben felszólítás)
Persze a sikerhez nem csak ennyi kellett: tv spotok, Spotify-reklámok, YouTube-reklámok, rádiós reklámok… a sort pedig még folytathatnánk. Magába a marketing kampányba is eszméletlen pénzt öltek - ez az összeg azonban sokszorosan megtérül.
Nézzük csak meg a similarweb.hu statisztikáját az oldal látogatottságáról:
Folyamatosan nő: 2019. májusában “mindössze” 1,8 millió volt a weboldal látogatottsága, most pedig 2,5 millió. Ez alig fél év alatt 700.000 embert jelent!
Brandépítés reklám animációkkal
Amint tehát a példa is jól mutatja: egy kitalált reklám figurával, egy karakteres hanggal, valamint emlékezetes animációval kiválóan működhet a brandépítés - azaz, elméletileg, megvalósítható az Alza sikere.
Persze ez önmagában nem elég: virálisan (vagyis vírusszerűen) nagy csoda kell ahhoz, hogy egy reklám, vagy reklám animáció magától önálló életre keljen, és terjedni kezdjen. (Itthon, ilyenre talán csak a fent említett Ábel volt képes, valamint a Cofidis reklámjai.)
Kell hozzá a jó marketing, sales, valamint a közösségi média ereje is - és az sem baj, ha rendelkezésre áll némi tőke. (Habár úgy gondoljuk, ez utóbbi helyettesíthető kreativitással, és sok-sok munkával.)
A reklámanimáció.hu kabalái
Végezetül pedig mindenképp meg szeretnénk említeni az általunk készített animációkat is. Ezek egyike a Black Friday alkalmából készült, az eMAG számára, a másik pedig a mi, “személyes” virtuális asszisztensünk. Végül, de nem utolsósorban pedig ott van Misi, a béka is - amelyet az Aldinak készítettünk.
EMAG reklám, Black Friday
Itt afféle “csendes marketinget” alkalmaztunk, ugyanis a reklám animáció lényege az volt, hogy kiemelje: a Black Friday egy olyan időszak - ha úgy tetszik ünnep -, amikor mindenki csendesen beül a gépe elég, és böngészik.
A reklamanimacio.hu virtuális asszisztense: Erik
Erikkel a reklám animációk előnyeit emeltük ki - erről pedig a linkre kattintva részletesebben is olvashatsz.
Misi a béka akcióban
Misit, a békát egy hajszál választotta el a világhírnévtől, ugyanis a figurát az Aldi - ahogyan a lent megosztott videón is láthatod - karrierépítésre használta fel.
Amint látod, megfelelő stratégiával a reklám animáció valósággal bedurranthatja a markegindedet. Amit ezzel kapcsolatban érdemes végiggondolni, hogy mi a figura valódi célja, milyen üzenetet szeretnél vele átadni, valamint ehhez milyen értékesítési csatornákat vennél igénybe.
Amennyiben pedig bármivel kapcsolatban kérdésed merülne fel, keress minket a megadott kapcsolati űrlapon!