Tudod, mi mindenre használhatod a GIF animációt a marketingben?
GIF animáció. Ízlelgesd ezt a szót… GIF, animáció.
Mi jót róla először eszedbe?
Ha néhány táncoló macska, vagy egy vicces, Facebookos replika, akkor bizony nem vagy vele egyedül. A GIF ugyanis sajnos egy méltatlanul lesajnált, (h)őskorból ránk maradt, de máig népszerű technikaként él sokak fejében. Pedig - ha jól használod - ezek a mozgó képkockák valóságos csodát tehetnek a marketingedben.
Először azonban tegyük tisztába a legfontosabb kérdést.
Mit is jelent a GIF?
A Graphics Interchange Format, vagyis a GIF ugyanolyan képfájl, mint akár a népszerű jpeg, vagy a png.
A .gif-ben tárolt képeket a rendszer veszteségmentesen tömöríti, ami azt jelenti, hogy a tömörített fájlból pontosan képesek rekonstruálni az eredeti adatokat.
A GIF pedig az internet hőskorától velünk van: az első verziója 1987-ből származik. Ezek még jobbára állóképek voltak, az első animált képeket pedig csak a következő, 89-es verzió - a GIF89a - szállította.
Ezekkel már - a maihoz hasonló - jópofa animációkat lehetett alkotni, különböző képkockákból.
A GIF tehát már jó három évtizede velünk van, így természetes, hogy volt ideje beépülni a marketing szakmába is. A továbbiakban ezeket a hatékony módszereket mutatjuk be neked.
GIFek az e-mailben
Ismered azt a mondást, hogy Show, don’t tell? Habár a “mutasd, ne mondd” egy szövegírási technika, itt máris csavarhatunk egyet a sztorin: hiszen ténylegesen megmutathatod, amit szeretnél.
Van egy csili-vili terméked? Mutasd meg GIFben! Kozmetikus sulid van, és épp most írsz könyvet a legújabb köröm trendekről? Mutasd meg GIFben, te miket készítettél!
Egy mozgó animáció nem csupán magára a képre hívja fel a figyelmet, hanem a körülötte lévő szövegre is. Így egy jó kombinációval egyszerűen csodás CTR-t (click-through rate-t, azaz kattintási arányt) lehet elérni.
Azonban vigyázz, de használj túl sok GIFet, ez ugyanis “gagyi” hatást kelthet és megöli az animáció egyediségét.
GIFek használata a terméked bemutatásában
Az előzőhöz szorosan kapcsolódik, hiszen akár e-mailben is megmutathatod a terméked.
Egyébként a termékoldalon nem igazán elegáns a GIF használata, sokkal inkább egy 360 fokos forgatható kép javasolt. Így ugyanis az ügyfél kedvére megtekintheti készüléket jobbról-balról, felülről és alulról egyaránt.
Demonstrációs videók, és oktatóanyagok
Többször is leírtuk már, de nem lehet elégszer hangsúlyozni: akár egy belső égésű motor működését, akár egy új találmányt (például konyhai eszközt, páraelszívót) szeretnél bemutatni, egy animáció a legjobb megoldás.
A GIFben az a jó, hogy néhány másodperc alatt komplett tudást ad. A segítségével nagyon jól elmagyarázhatóak akár a bonyolultabb kémiai-, vagy fizikai reakciók is.
Figyelemfelkeltés
Egy dizájnosan elhelyezett GIF rendkívül jó fókuszt jelenthet a weboldal egy-egy pontjára, vagy magára a főoldali sliderre is - a segítségével valósággal életre keltheted site-ot.
Gondolj csak egy ruhákat áruló webshopra, ahol ugyanazon a modellen egy kész kollekciót pörgetsz végig, vagy egy exkluzív hajstúdió előtte-utána GIFjeire.
Azonban itt is vigyáznod kell, hiszen hamar túl lehet tolni azt a bizonyos biciklit. Arany szabályként elmondható, hogy a hajtás feletti részen általában egy mozgó animációval érdemes az olvasó figyelmét bevonzani.
Animált CTA gombok
CTA gomboknak nevezzük cselekvésre ösztönző, call-to-action gombokat - például “Ugrás a blogra”, “Tovább a hírlevélre” satöbbi.
Ahogyan a weboldal ergonómiájánál, úgy itt is érdemes odafigyelni, hogy mennyire illeszkedik a weboldal stílusához egy-egy animált CTA gombocska. Ha ugyanis túlságosan harsány, nem illeszkedik a dizájnhoz, vagy akár gagyi, akkor bizony igencsak leronthatja az átkattintási arányt.
(Megjegyzés: A HubSpot egyébként 5 egyszerű példát gyűjtött össze - ráadásul CSS kóddal, amelyet te is beépíthetsz a weboldaladba.)
Közösségi média
A Facebook-posztokat, a borítóképet vagy akár a profilképet is jól feldobhatja egy animált GIF.
A kevesebb azonban itt is több: figyelned kell arra, hogy csak apránként, “morzsánként” csepegtess ilyen tartalmakat, máskülönben elveszik a varázs.
Érdemes kipróbálni egyébként, hogy egy humorosabb GIF mennyivel több interakciót hoz, mint egy sima állókép. Meg fogsz lepődni!
Mit érdemes tehát megjegyezni a GIFekkel kapcsolatban?
- A legtöbb e-mail kliens támogatja a GIFek beillesztését, így bátran használhatod az elektronikus levélben
- A túl sok GIF használata egy weboldalon/mailben/bárhol elvonja a fókuszt, és darabolttá, érdektelenné teszi az adott platformot
- A sok GIF jelentősen lassíthatja a weboldalt - bánj óvatosan vele
- Ügyesen alkalmazva jelentősen megnövelheti a ctr-t
Online GIF készítés
Természetesen léteznek különböző, online GIF készítő programok, amelyekkel megalkothatod a saját mozgóképedet. Némelyik segítségével pedig a saját fényképedből alkothatsz GIFet.
A legjobb GIF szerkesztőkkel hamarosan, egy külön cikkben foglalkozunk majd.
Amint láthatod tehát - a GIF egy igazi, kétélű fegyver: okosan és jól kell alkalmaznod ahhoz, hogy hatékony marketing-fegyvert kovácsolj belőle.
Amennyiben te is szeretnél fegyvert kovácsoltatni, vedd fel velünk a kapcsolatot, és a lehető legélesebb pengét adjuk a kezedbe!