Reklám Animáció | Költözik a KerekMese - de vajon megéri-e?

Költözik a KerekMese - de vajon megéri-e?

Megvallom őszintén, a címet leírva volt bennem egy kényszer, hogy eszperente nyelven szedjem egybe e fejezetet, de elvetettem. A héten olvastam, egy kicsit clickbaitesebb című cikket arról, hogy a KerekMese törli magát YouTube-ról. Persze egyből rákattintottam, hiszen animációról van szó - még ha nem is konkurencia - így minden ezzel kapcsolatos hírre egyből ráharapok.


Aztán jött a feketeleves: a KerekMese megszünteti a YouTube-csatornáját és saját oldalra költözik. 


Így persze már mindjárt más. De gondolkodóba estem, hogy vajon mi állhat a költözés hátterében, és vajon megéri-e nekik?


Úgyhogy picit utánamentem a témának, és érdekes dolgokra bukkantam.


Mi is az a KerekMese? 

Aki nem ismeri a csatornát, annak valószínűleg nincs gyereke, és/vagy nem reklám animációk készítésével foglalkozik. De megkockáztatom, hogy egyébként olyanok is hallottak már róla, akik nincsenek a két halmaz valamelyikében.


A KerekMese ugyanis a legnagyobb durranás az újgenerációs animációk világában, pedig viszonylag nagy múltra tekint vissza. 


A mesecsatorna 2012. decemberében indult, és egy négy gyermekes házaspár (Vass Mónika illusztrátor és Tavaszi László SEO-s) álmodta meg.


Igazából egy zenés meséről van szó, ami 2D-s animációval készült. Viszonylag rövid, könnyen emészthető, 10 perc alatti részeket tartalmaz, amik egy-egy adott témát ölelnek körbe. (Például: Tomi autót vezet, Tomi a vidámparkban, Lili és az evolúció satöbbi.)


KerekMese és a marketing

A csatornájuk tényleg elképesztően népszerű lett, hiszen manapság 779 ezer feliratkozójuk van. A csatlakozás óta pedig több, mint 1 milliárd(!) megtekintést produkáltak a videóik, ami azért meglehetősen szép szám, egy ilyen pici országban.


Persze a csatorna sikere valószínűleg a tudatos marketing eredménye is, hiszen László keresőoptimalizálással foglalkozik. 


Az oldalukon található, publikus adatok alapján a videók töretlenül népszerűek: 

  • Havi szinten 10-20 milliós megtekintést produkálnak
  • Ezzel megközelítőleg 1-2,4 millió egyedi felhasználót érnek el
  • Jelenleg - a feliratkozók számát tekintve - az ország 3. legnépszerűbb csatornája
  • A legtöbb mesenéző a 18-44 éves korosztályból kerül ki, a nők és gyermekesek köréből


A Facebook-oldalukon a feliratkozókhoz képest “kevés” rajongójuk van: az oldalt jelenleg több, mint 13.600-an lájkolják. Ennek egyik oka az lehet, hogy a “rajongói kemény mag” leginkább 3-7 év között gyerekekből áll, akiknek (szerencsére) még nincs Facebook-profiljuk.


Az Instán viszonylag gyakran posztolnak, eddig összesen 101 bejegyzésük és 791 követőjük van.


A cégeredményeket tekintve a mesét kiadó Hubitrade Bt.-nek a 2018-as év végi beszámolója alapján 31,7 millió forintos nettó árbevétel mellett 19,5 millió forintos adózott eredménye volt.


Ha ilyen sikeres volt, miért költözött?

A G7-en megjelent cikkükben a pár nyilatkozata szerint olyan változásokat vezettek be a YouTube-on, amik leginkább negatívan érintették a gyerekmeséket futtató csatornát.


Ezek a változások a következők:

  • Nem lehet lájkolni a videókat
  • Nem lehet kommentelni alattuk 
  • Lejátszási listákra sem lehet tenni a gyerek meséket tartalmazó videókat


Ekkora nézettséggel, és rajongói bázissal már adta magát a dolog, hogy a csatorna önálló lábra álljon, és saját oldalra költözzön


A videóik egyébként továbbra is elérhetőek YouTube-ról, csak rövidebb részleteket töltenek fel, a teljes videót már a saját honlapjukon lehet megnézni. (Ide a leírásban található link mutat.) Ez egyébként, szvsz, szintén egy jó húzás az alkotók részéről.


Vajon megéri-e a költözés?

Nincs varázsgömböm, amivel látnám a jövőt, így jóslatokba se tudok bocsátkozni. De úgy látom, hogy a brand szilárd lábakon áll ahhoz, hogy önmagában is meg tudjon birkózni a piaci kihívásokkal.


Ráadásul, a megfigyeléseim (és a cikk) alapján ez nem egy ad hoc-jellegű döntés volt, hanem egy tudatos folyamat eredménye.