Reklám Animáció | Hogyan győzz meg egy befektetőt? Gondolatok a Cápák között c. műsorról

Hogyan győzz meg egy befektetőt? Gondolatok a Cápák között c. műsorról

Izzadt már a tenyered egy-egy állásinterjú előtt? Blokkoltál már le úgy interjú közben egy-egy kérdéstől, hogy legszívesebben sírva kifutottál volna a szobából? Nos, ha befektetőt keresel az ötleted megvalósításához, az is egy hasonló élmény. Ezt vitte képernyőre az RTL a Cápák között című műsorral, ami tulajdonképpen egy befektető-kereső show. 


A cikkben megosztok pár alapgondolatot magáról a koncepcióról, utána pedig átnyergelünk arra a témára is, ami már picit pikánsabb: miért olyan baromi nehéz meggyőzni egy befektetőt, és hogyan tudod sikerrel megugrani az akadályt.


Mi a Cápák között lényege?

Adott vagy te, az izzadó tenyered és - a szerinted zseniális - alapötleted. És veled szemben ül 4 marcona férfi, és egy hölgy, akik feszülten figyelnek, míg te csetlő-botló módon előadod ezt az ötletet, majd elmondod:


  • miért van szükséged befektetőre
  • mekkora összeg kell
  • és hány százalékos tulajdonrészt ajánlasz a cégedből, a befektetésért cserébe.


Ezután a Cápák ajánlatot tesznek - vagy épp kihátrálnak az ötlet mögül.


Először persze - nyilván a show kedvéért is - ízekre szednek (vagy épp megdicsérnek, de ez elég ritka) ki-ki a vérmérséklete szerint.


Kik a Cápák?

Persze a műsor nem működhet úgy, hogy nem hiteles arcokat raknak a “mentori székekbe” (nem hiába hasonlítjuk az X-faktorhoz, hiszen a koncepció hasonló). Éppen ezért a Cápák olyan sikeres vállalkozók, akik már több éve, vagy inkább évtizede sikeresen vezetnek egy céget. 


A második évados casting a következőképpen fest:


  • Az egyikük Tomán Szabina, a Toman életmódprogram életre hívója - az egyetlen női tag a csapatban
  • Másikuk Balogh Levente, a Szentkirályi-Kékkúti Ásványvíz Kft. elnöke
  • A harmadik Cápa Balogh Péter, a Baconsult Kft. ügyvezetője, angyalbefektető (angel investor)
  • Fehér Gyula, a Ustream alapítója, és az Oktogon Ventures cég elnöke
  • Végül, de nem utolsósorban Moldován András, a Mangal Ilona Kft., az Animalsoft Állattenyésztési szoftver-fejlesztő, és a Jack’s Burger-lánc tulajdonosa.


És hát ugye vagy te, aki befektetőt keresel az ötletedhez, és akivel rendszerint felmossák a padlót.


De miért nehéz meggyőzni egy befektetőt?

Nyilván a műsorkoncepcióból kiindulva: baromi nehéz 5-10 percben meggyőzni úgy 5 profit, hogy:


  • Megértsék a vállalkozásodat, az ötletedet
  • Ők is lássák azt a perspektívát, amit te
  • Mindezeket számokkal, adatokkal is alá kell tudnod támasztani
  • Meg kell győznöd őket arról, hogy kellően ismered a már meglévő piacodat…
  • … és arról is, hogy a potenciális piacot feltérképezted.


Megjegyzés: egyébként ez a való életben is hasonlóan működik. Ha nagy nehezen találsz is egy olyan befektetőt, aki egyáltalán hajlandó leülni veled beszélgetni, akkor általában kevés idő áll rendelkezésedre ahhoz, hogy meggyőzd. És itt nem pár százezer forintos, hanem milliós tételekről van szó.


Persze még nem is ejtettünk szót arról, hogy mennyire nehéz az, hogy ezt megfelelően kommunikáld, és hogy ne ess össze az izgalomtól, miközben épp a szerelemgyerekedet adod el, szerinted “aprópénzért”. Szvsz itt van a megoldás kulcsa is, ebben a mondatban.


A túl drága szerelemgyerek

Minden zseniális (vagy annak hitt) ötletet egy nagy heuréka-élmény előz meg. Amikor megtaláltad azt a valamit, amit senki más, akkor úgy érzed, tiéd a világ, és ezzel együtt két vállra fekteted majd a termékeddel vagy szolgáltatásoddal.


A heuréka-élményt egyébként sokszor egy-egy súlyosabb sörözés előzi meg, így a legtöbb innovatív ötlet a tervezőasztalon marad és “elfelejtődik”.


Ha pedig mégsem felejtődne el, alszol rá párat, és elkezd tisztulni a kép; és vagy lemondasz róla vagy a megvalósítás útjára lépsz.


Már ez utóbbi is dicséretes egyébként, hiszen sokan papolnak arról, hogy merd megvalósítani az álmaidat, de viszonylag kevesen mernek ebbe fejest ugrani. Ezt követően éjt-nappallá téve a megvalósításon dolgozol, a fejlesztésen, egészen addig, amíg testet ölt az elképzelés. Aztán, amikor elkezdenéd értékesíteni, jön a koppanás.


A leggyakoribb hibák ilyen esetekben:

  • Csak a termék vagy szolgáltatás fejlesztésére fókusztáltál, és nem törődtél a legfontosabbal; a piac feltérképezésével.
  • Nem tudod, hogyan juttasd el a termékedet a közönséghez - nincs meg a szükséges marketing tudás.
  • Általában véve nincsenek meg a szükséges alapok a piacra lépéshez.


Éppen ezért kell konkrét monitorozás, üzleti terv és a többi.


A legnagyobb probléma egyébként az, hogy az ötlet kitalálója mindig azt hiszi, hogy teljesen egyedit alkotott, és hogy kapkodnak majd a termék után. Miért is ne kapkodnának? Hiszen ez az ő szerelemgyereke.


Azonban lesújtó tendencia, hogy 100-ból 90 startup bukásra van ítélve, és - pont a fenti szempontok miatt - általában a 20. hónap után lehúzzák a rolót.


Hogyan adnám el a reklamanimacio.hu-t a Cápáknak?

A reklamanimacio.hu virtuális főnökeként nyilván könnyű dolgom van - mondhatnátok - hiszen tuti, hogy nem hiperventillálok, és nem esek össze a prezentáció közepén.


Azonban nekem is hitelesnek kellene lennem, és adatokkal, számokkal kellene alátámasztanom minden egyes állítást.


Tegyük fel, hogy helyettem a kollégám, Peti jelenne meg a Cápák között, izzadva, a tenyerét törölgetve. Peti azonban tudja, hogy ezeket a komoly arcokat csak úgy lehet meggyőzni, ha: 


  • szépen van nyírva a szakálla,
  • bemutatja, hogy a reklám animációk miért előnyösek
  • ki, és mekkora a célközönségem
  • mekkora profitot és árbevételt sikerült elérni a tavalyi évben,
  • mekkora növekedés várható a következő évben, években
  • hová fejlődhetne tovább a cég, és miért van szükség az extra pénzre
  • ezt a pénzt mibe fektetném, és mennyi idő alatt térülne meg
  • mennyi idő után hozna profitot, és mennyit


Nyilván Peti csak biodíszletként venne részt a műsorban, a főszerep az enyém, vagyis Eriké lenne, aki egy animációval győzné meg a befektetőket arról, hogy miért jó egy animáció. A legjobb, hogy akár nemhogy 10, de akár 5 perc alatt el tudnám magyarázni a cápáknak, miért lesz életük legjobb biznisze, ha több tízmillió forintot fektetnének a cégembe.


A reklám animáció eladása - reklám animációval

Tehát a vad ötlet az, hogy az animációt is el lehet adni animációval, ugyanúgy, ahogyan a te termékedet is. Ráadásul nem csak egy befektető-kereső showműsorban, hanem akár egy céges prezentáció alkalmával is használhatod.


Így, ha például te is az izzadós-izgulós előadók közé tartozol, mindig lehet melletted egy kabala animációs figura, aki segít átvészelni az előadást.