Építs közösséget és tarold le a netet! #3. rész
Tehát már megismerted, hogy miért is olyan fontos, hogy a jövőben perszonalizált marketinged legyen, és hogy miért jó a hangalapú tartalom-optimalizáció. (Ha még nem, akkor nyugi, megvárunk, amíg elolvasod.)
A befejező részben megmutatjuk, hogy mi az a végső fegyver, amivel világuralomra törhetsz, és igába hajthatod az internet népét. Ez pedig nem más, mint a közösségépítés. De mit is értünk pontosan ezalatt?
A közösség ereje
Hogy megértsük, miben rejtőzik a közösség ereje, egy picit - 50 ezer évet - vissza kell ugranunk az időben. Ekkor még nem volt internet, sem pedig marketing, csupán a Homo Sapiens Sapiens, és az ősközösség, amelyeket a mai, modern értelemben vett emberek csoportja alkotott.
Az emberek már korán rájöttek arra, hogy egyedül képtelenek túlélni az életben: ha egy-egy tag kivált a törzsből, vagy épp eltévedt, szinte biztos, hogy halál vált rá. Felismerték azt is, hogy csak többen összefogva tudnak levadászni egy mamutot, élelmet biztosítva ezzel maguknak, a családjuknak és a törzs többi tagjának.
Hasonlóképpen az állatok is falkákban vadásznak. Az oroszlánok is többedmagukkal képesek csak több irányból körbekeríteni a békésen vizet lefetyelő gnú csordát - hiszen tudják, hogy így sokkal hatékonyabbak.
Ezt az ősi ösztönt, a tartozni valahová érzését sem az eltelt 50 ezer év, sem a modernizáció nem tudta kiölni belőlünk. De mi az, ami alapján közösséget, csoportot választunk?
Pikachu, téged választalak!
A modern marketing meglehetősen hamar felismerte ezt az igényt, és elkezdett közösségeket kovácsolni. Ha jól megfigyeled, a következő, visszatérő dolgok kovácsolják leginkább ösztönszerűen össze az embereket:
- Egy azonos probléma (például akik körömrágással küzdenek)
- A közös fájdalom (például egy szerettük elvesztése)
- Közös értékek, azonos értékrend (ide tartoznak a különböző vallási felekezetek is)
- Azonos érdeklődés
- Közös demográfiai tényezők (például helló földim!)
- Egy márka iránti rajongás
- Satöbbi…
Biztosan te is vagy ezernyi dolgot tudnál még felsorolni, azonban látod a lényeget: a közös rezgést.
Egy termék/szolgáltatás esetében meg kell találnod azokat a közös kapcsolódási pontokat, amelyek összekötik a vásárlóidat, ügyfeleidet. Ezt ügyesen “meglovagolva” lassan, apránként felépítheted magát a márkát, és a közösséget.
Az építkezés lépései
Tegyük fel, hogy saját márkás, egyszerűbb sportszerekkel szeretnél a piacra lépni: kulacsok, izzadságelvezető futónadrágok és pólók. Már megvan a webshop, megvannak a termékek, a logó, a dizájn, a disztribúció - csak a közösség (és így a vásárlók) hiányoznak. Mi a következő lépés?
Fórumok létrehozása
Létrehozhatsz egy olyan niche (marketingben: réspiac, rés-szegmens) fórumot - akár az oldalon, akár egy Facebook-csoport keretein belül. Ez a fórum azoknak szól, akik többet izzadnak, mint egy átlagember (közös probléma) és megoszthatják egymással a közös praktikákat, tippeket, dezodorokat, amik beválnak.
Nekik írj
A te márkád kifejezetten nekik szól - írj hát olyan tartalmakat, amik iránt érdeklődnek. Már a fórum is rengeteg megoldásra váró problémát, ihletet adhat. Erősítsd meg bennük azt, hogy benned - a márkádban megbízhatnak.
Vállald fel magad
Az olyan márkák, ahol az alapítók közvetlenek, és vállalják az arcukat, a hitelességüket, sokkal népszerűbbek, nem véletlenül. Az emberek nem szeretik azokat, akik névtelenségbe burkolózva, az Elefántcsonttoronyból nézik őket, és elérhetetlenek.
Ápold a közösséget
A közösséget nem csak felépíteni kell, hanem megtartani és növelni is. Csatlakozz be a beszélgetésekbe, mutass megoldásokat, fényt: legyél te a szakértő, akikhez a problémájukkal fordulhatnak.
Szervezz találkozókat/versenyeket
Egy idő után akarva-akaratlanul felmerül az, hogy a tagok szeretnének személyesen veled és/vagy a többi taggal találkozni. Vedd a kezedbe az irányítást, és szervezz futóversenyt (a sportruházat témánál maradva), vagy közönségtalálkozót, meetupot. Az élmény mindannyiótok számára leírhatatlan lesz, és a közösséged lassan, de biztosan brand-evangelistává válik.
Brand-evangelisták, avagy hívők másképp
Azok, akik elhivattotan szeretnek, már-már rajonganak egy márkáért, gyakran illetik a márka-evangelista jelzővel. Ez nem pejoratív jelző, hanem egy létező (angolszász) szakszó, amely jól leírja magát a jelenséget.
Ilyen evangelisták lehetnek például:
- Akik csak a Starbucksban isznak kávét
- Üdítőként csak a Coca-Colát választják
- Mindig megveszik a legújabb Playstationt, és aktív tagok a fórumokon, versenyeken
Ha ismered az olvasóidat/vásárlóidat, akkor könnyedén teheted őket márkahívővé. Egy idő után ugyanis - ha kellően empatikus vagy, és jól kommunikálsz velük - egyszerűen azzá válnak.
Miért jó ez?
Ez több szempontból is rendkívül előnyös a vállakozásod, webshopod számára.
Többek között:
- Lojálissá teszi a vásárlóidat, felhasználóidat: a lojális vásárlónál pedig nincs nagyobb kincs
- Saját márkaköveteid lesznek: akik szeretik a termékedet, ajánlani fogják másoknak is.
A vásárlóid generálják a tartalmakat: láttál már Starbuckos pohárral eláraszott Instagram-profilt? Képzeld el ugyanezt a te termékeddel! Nem kell fizetned a megjelenésért, reklámért, tartalomért, hanem a felhasználók generálják azt a számodra.
Közösségépítő platformok
Végül pedig összegyűjtöttük neked, melyek a legjobb közösségépítős csatornák.
Közösségi média felületei
A legkézenfekvőbbek a “tipikus” social media csatornák:
- YouTube (bár ez inkább videómegosztót, nem közösségi felület, de tágabb értelemben - kommentszekció - így is értelmezhető)
Azonban vannak olyan “niche csatornák” is, amelyek jól passzolnak egy-egy adott cél-, vagy korcsoporthoz.
- LinkedIn (CEO-k, managerek, vállalatvezetők platformja)
- Tik-Tok (leginkább a 14-18 éves korosztály használja)
- Snapchat (szintén a fiatal korosztály platformja, a “tinik Facebookja”)
- Pinterest (képes tartalmak, receptek, DIY bútorok satöbbi reklámozására, közösségépítésre ideális)
Összegzés
A közösség, a közösséghez való tartozás iránti igényünk tehát már évezredek óta velünk van. Éppen ezért bátran ki merjük jelenteni, hogy a következő évtized marketingjében is jelentős szerepet fog játszani.
Reméljük a három részes kitekintőnkkel sikerült megalapoznunk az újévi lendületet, és minél hamarabb beépíted az elhintett gondolat-morzsákat a marketingedbe. Ha szeretnél továbbra is hasznos tartalmakat olvasni, akkor kövess minket Facebookon, és olvasd a rendszeresen frissülő blogunkat!