Reklám Animáció | 2020 a perszonalizált marketing éve lesz. De mit jelent ez? #2. rész

2020 a perszonalizált marketing éve lesz. De mit jelent ez? #2. rész

Az előző cikkünkben elővettük a varázsgömbünket és megmutattuk, hogy mit hozhat a jövő az online marketing világában. Azonban a cikkben egy nagyon fontos dologról nem esett szó: rólad.


Igen rólad, aki ezeket a sorokat olvasod.


Ez tudatos is volt, hiszen az online marketing trendek jóslatában leginkább a globális piacra igyekeztünk rálátást nyújtani, most azonban megfordítjuk azt a bizonyos szemüveget.


De mi ez az egész perszonalizáció? Miért jó neked és mit takarnak a hangzatos marketing szavak?


Mit jelent a perszonalizáció? 

Tegyük fel, hogy van egy törzshelyed, ahová péntek esténként szeretsz beülni a barátaiddal. Hogy kiengedjétek az egész heti gőzt, általában egy jó kézműves Pale Ale-t rendeltek, majd menetrendszerűen a harmadik kör után leöblítetek egy jó whiskey-vel: szigorúan két jéggel.


A pultos - és egyben felszolgáló - már jól ismer titeket. Amikor meglátja, hogy kanyarodtok be a bejárati ajtó felé, már vidáman tölti ki nektek a sört. Lekezeltek, odakísér a szokásoshoz boxhoz - amit nektek tartott fenn -, majd egy kis bájcsevej után elhagyja a fedélzetet. Azonban mindig megjelenik, ha üres a pohár, és mindig van néhány kedves szava. Kérdés nélkül hozza a harmadik kör után a whiskey-t, két jéggel, pont ahogyan szeretitek. Ki ne szeretne magának egy ilyen felszolgálót? 


És most képzeld el, hogy ezt a “pultost” átülteted a webshopodba, a blogodra vagy az egyéb online felületedre.


A perszonalizált marketing lényege, hogy úgy kommunikálj a vásárlóddal, mintha személyesen ismernéd. Érd el azt, hogy elégedetten csettintsen és azt mondja magában: “bakker, kitalálta a gondolataimat!”


De miért fontos a perszonalizált marketing?

Az emberek egoisták. Te is, mi is - titkon mindenki az. Van, aki jobban, van aki kevésbé. Azonban valld be őszintén, hogy te is szereted, ha törődnek veled, tudják a neved, emlékeznek a szülinapodra, apró csecsebecsével lepnek meg, és személyre szabott tartalmakat kapsz. 


Biztosan emlékszel rá, amikor a Coca-Cola névvel ellátott kólát árult - amelyet most például az Airwaves is átvett. Összesen 47 millió névvel ellátott palack készült és átütő siker lett. És hogy miért?


Mert az egóra hatott. 


Mindenki kereste a saját nevével ellátott kólát, hogy aztán szelfit készítsen, és feltegye a Facebookra, vagy az akkor még nem is olyan népszerű Instára.


Ezzel virálisan is letarolta a netet, hiszen mindenhol ezeket láttad.


Hogyan ültetheted be a gyakorlatba?

Legyünk realisták: nyilván nem lehetsz te az új Coca-Cola, de az elvet a magadévá teheted. És ehhez még csak nem is kell névreszóló palackokat gyártanod.


Perszonalizáció a webshopban

Előfordult már, hogy rendeltél egy parabénmentes sampont, majd nem sokkal később kaptál egy kupont, amelyben 20% kedvezményt adnak a bio arckrémekre? Vagy cukor-, glutén-, és laktózmentes táplálékkiegészítőt rendeltél, majd ajánlottak egy szintén mindenmentes energiaszeletet?


Ilyenkor biztos meglepődsz és azt érzed, “...ezek a srácok ismernek engem”. Pedig sajnos ki kell, hogy ábrándítsunk: te is csak egy vagy a több száz, vagy ezer vásárlóból.


És mégis hogyan érik el ezt a személyes hangvételt?


A kulcsszó az, hogy a vásárlókat különböző módon, és szempontok szerint szegmentálják egy adatbázisban, majd egy jól megírt algoritmus segítségével sablonokkal is létrehozható egy teljesen személyreszabott perszóna.


Hogyan jobban megértsd, bemutatjuk egy példán keresztül.


Tegyük fel, hogy cukorbetegséggel küzdesz, majd egy webshopból rendelsz több, cukormentes táplálékkiegészítőt. A rendelésed során az algoritmus figyelembe veszi azt, hogy milyen termékeket rendeltél, majd a nevedet és a címedet (hiszen ezt meg kell adni a szállítás során) egy olyan adatbázisba helyezi, amelyben cukorbetegek szerepelnek. Később akár ajándékként küld a következő rendeléshez egy kiadványt, amelyben található egy mintaétrend, vagy egy cukormentes müzliszeletet.


Majd ezután megkérnek, hogy ha elégedett vagy, válaszolj néhány kérdésre.


Te persze elégedett vásárló vagy, hiszen cukorbetegként amúgy is jól jön a mintaétrend, vagy vettél volna egy kis nassolnivalót, így kitöltöd a kérdőívet. Ezáltal az adatbázisba egy csomó új információ is bekerül. Például: a szülinapod, hobbid, kereseted, partneri státuszod, család satöbbi.


A plusz információk segítségével például a webshop felköszönthet a szülinapodon, kedvezményeket kaphatsz, releváns termékeket ajánl satöbbi. Ezt a törődést pedig meghálálod, mégpedig úgy, hogy rendszeres vásárló leszel, és észrevétlenül elköteleződsz.


Többféle szoftver létezik ezekre a megoldásokra, például a Mailchimp, vagy akár a SalesAutopilot. Mindkettőhöz találni szerencsére tutorialokat a YouTube-on, amelynek segítségével te is be tudod állítani őket a kívánalmaknak megfelelően. (Itt a Mailchimpről szóló, itt pedig a SA-ról.)


Adj arcot a “pultosnak”!

A másik, hatékony megoldás a chatbot alkalmazása, ahogyan például a mi weboldalunkon is láthatod. Egy perszonalizált chatbot ugyanis rengeteg időt spórolhat neked, mint tulajdonosnak, és rengeteg kérdésre válaszol azonnal az ügyfélnek.


Egy chatbot ráadásul ún. push notificationöket, azaz leküldéses értesítőket küldhet a feliratkozónak. Például: eseménymeghívó formájában vagy akár a fent említett, személyre szabott termékajánlóként.


Azonban tapasztalatból mondjuk azt, hogy sokkal könnyebb úgy beszélgetni valakivel, ha “arca” is van - nem pedig csak egy egyértelműen stock oldalról kiollózott asszisztens arcképe díszeleg a fülön. 


Ugyanis nekünk is van egy saját kabalánk, vagy ha úgy tetszik, virtuális asszisztensünk, akit Eriknek hívnak. Eriket szerencsére sokan kedvelitek, és sokkal inkább kötődtök hozzá, mint egy “arc nélküli” bottal.


Összegzés

A legegyszerűbben úgy tudod átültetni ezt a gyakorlatba, ha logikusan végiggondolod azt, hogy te mit szeretnél, neked mi esne jól. 

  • Szeretnéd, ha a szülinapodon felköszöntene egy webshop? Csináld meg.
  • Szívesen kapnál ajándékba 20%-os kupont? Adj te is a vásárlódnak.
  • Szétszórt vagy és jó, ha küldenek emlékeztetőt egy-egy adott termékkel kapcsolatban? Küldj te is. 


A lényeg, hogy tarts mértéket. Hiszen te sem szereted, ha kéretlenül, kétnaponta e-mailt kapsz egy cégtől.


Ha pedig szeretnél egy arcot a chatbotodnak, vállalkozásodnak, bátran szólj Eriknek, vagy vedd fel velünk a kapcsolatot.