Reklám Animáció | 2020-as marketing trendek, avagy mi várható idén? #1. rész

2020-as marketing trendek, avagy mi várható idén? #1. rész

Digitális korban élünk. Javában dübörög a tartalommarketing, eddig soha nem látott (hallott) a marketing zaj - és egyre nehezebb kitűnni belőle. Az év kezdete azonban mindig egy picit nyugisabb, így ilyenkor jó, ha leül az ember, és sorra veszi azokat a célokat, trendeket, amelyek szembejönnek - és amiket ezek közül meg tud valósítani.


Mi igyekszünk egyfajta útmutatót adni, amelyből össze tudod csipegetni azokat az infórmorzsákat, amik számodra is relevánsak lehetnek.


A könnyebb olvashatóság és egyszerűbb feldolgozhatóság érdekében több részletben mutatjuk be, miről szól majd a 2020-as év online marketingje.


Az első részben körbejárjuk, hogy életképes lehet-e egy blog az új évtizedben, és azt, hogy vajon hazánkba mennyire gyűrűzhet be a hangalapú keresés, mint ahogyan szó lesz arról is, hogy vajon érdemes-e podcastet indítani.


#1 Az írott szó, avagy hogy lehet sikeres egy blog 2020-ban?

A trendeket látva talán sokan tartanak attól, hogy az írott blog előbb-utóbb eltűnik a süllyesztőben. Habár mi sem vagyunk jósok, azt bizton állíthatjuk, hogy az elkövetkezendő 5 évben biztosan nem kell tartanunk attól, hogy a blogok eltűnnének - sokkal inkább egy lassú átalakulás jelei láthatóak.


Néhány éve a Skyscraper-technique (hosszú, akár több 10.000 szavas cikk) hódított, aminek lényege, hogy minél hosszabb, minél több, releváns információt tartalmazzon egy-egy adott bejegyzés.


Ezekben a “felhőkarcolókban” az a jó, hogy az olvasók egy-egy adott témán belül mindenre választ kaphatnak - még akkor is, ha első szuszra nem sikerült a cikket végigolvasni. Ráadásul ezek olyan tartalmak, amelyeket lehet évente frissíteni, új információkkal bővíteni: így igazi örökzöldnek számítanak.


A jó minőségű tartalom tehát nem megy ki a divatból. Írj arról, ami érdekli a felhasználót, ha lehetőséged van, olvastasd el egy laikussal is a cikket, és írjon fel kérdéseket, amelyek megfogalmazódnak benne. (Jó gyűjtőhely egyébként a gyakorikérdések, a különböző véleményoldalak, továbbá fórumok is.)


Összefoglalva: a Skycraper még ma is egy meglehetősen jó technika, főleg SEO-szempontból. (De csak a nagyobb szószám miatt ne írjunk fölöslegesen - csakis a releváns információ a fontos). Azonban a tartalomfogyasztási szokások vitathatatlanul átalakulóban vannak, ezért némileg mutálódnak. Ez azt jelenti, hogy más platformon is elérhetővé, hozzáférhetővé kell tenni a tartalmakat: például hanganyag formájában.



#2 Érdemes-e podcastet indítani 2020-ban?

A válasz egyértelműen az, hogy igen.


Az embereknek egyre kevesebb a szabadideje, és szeretnék minél hasznosabban eltölteni. Épp ezért sok olvasó (főleg az Y-, és a Z generáció tagjai) igénylik azt, hogy egy szöveg letölthető, podcast formátumban is megjelenjen. Így a tömegközlekedésen utazva, vagy a dugóban araszolva tudja hallgatni a cikk kivonatát.


Egy írott blog az elkövetkezendő években akkor lehet igazán sikeres, ha minél több platformon, minél több formátumban elérhető lesz.


Épp ezért a podcast mellett jó, ha másra is támaszkodunk: mégpedig a videós tartalmakra. 



#3 Miért fontos videót készítened?

A fiatalabb (25 év alatti korosztály) számára a YouTube az új tv. Rengeteg tartalmat fogyasztanak a videómegosztón, a legkeresettebbek hazai youtubereknek pedig közel másfél milliónyi feliratkozója van.


Érdekesség, hogy hazánkban, 2019-ben a legtöbben a Kerekmese YouTube-csatornáját tekintették meg, az összes megtekintésszám pedig eléri a majd’ egy milliárdot (a pontos szám: 907.769.433 megtekintés).


Persze legyinthet az ember, hogy “nem a célközönségem”, “nincs időm YouTube-ozni”, vagy épp “nincs értelme”, de nem érdemes félvállról venni. 


A statisztikák szerint is egyre népszerűbb: 

  • naponta világszerte 5 milliárd videót tekintenek meg
  • 500 órányi videót töltenek fel percenként


Ha összehasonlítjuk azzal, hogy 2010 év elején még például csak 24 órányi videót töltöttek fel percenként - 10 alatt több mint hússzorosára nőtt.


Egy videóhoz persze nem feltétlenül kell sem a YouTube, sem speciális felszerelések: az is elég, ha a telefonoddal bejelentkezel élőben Facebookon, válaszolsz a vásárlóid, felhasználóid kérdéseire, és értékes információkat adsz számukra.



#4 Mi az a kép-, illetve hangalapú keresés?

A videó mellett nem elhanyagolható fegyvertény az sem, hogy képek alapján is kereshetünk a neten. A Google Lens például képes arra, hogy egy fotó alapján felismerje a hasonló, neten található képeket (például egy bögrét), majd a vásárlás gombra kattintva opciókat ajánlj fel.


Minél jobb felbontású, magasabb minőségű képet teszel fel, annál könnyebben találja meg a mesterséges intelligencia. Ugyanígy, minél részletesebben, releváns információval töltöd ki a tageket (ezek a meta-, alt tagek, amelyek a szövegesen tartalmazzák a lényeges tudnivalókat egy-egy adott képről), annál könnyebben térképezik fel a keresőrobotok.


A hangalapú keresés elsősorban a tengerentúlon hatalmas divat. Itt már 39 millió ember (a népesség több mint 10%-a) használja már a mindennapok során. Ez leginkább az okos asszisztensek térnyerésének (Alexa, Siri, Google Assistant) köszönhetőek, amelyek hazánkban még nem annyira elterjedtek - mivel nincs meg a nyelvi lokalizáció.


Ez azonban nem lesz mindig így!


A hangalapú keresés során az ember úgy keres rá dolgokra, mintha egy emberrel beszélgetne - így másképp kell optimalizálni a szöveget, mint egy sima keresésnél.


Például tegyük fel, hogy a cukor káros hatásairól szeretnénk többet megtudni.


Ilyenkor a keresőbe egyszerűen beírjuk a következő kulcsszót: cukor káros hatásai


Azonban a hangalapú keresés során már egy kérdést fogalmazunk meg: Milyen káros hatásai vannak a cukornak?


Ez a long tail (3 szónál hosszabb) kulcsszavak egy speciális “állatfaja”, azonban nem kell tőle megijedni: teljesen logikus. A lényeg, hogy indulj ki önmagadból és a környezetedből. Hogy keresne rá erre az ötödikes gyermekem? Fogalmazd meg a kérdést - és a választ is - a lehető legegyszerűbben. 


Már most érdemes felkészíteni, és optimalizálni a tartalmakat, hiszen aki kellően előrelátó, hatalmas előnnyel indul. 


Jól érzed, hogy a hangalapú keresésre csak egy jól megírt, releváns cikket lehet optimalizálni - ez pedig garantálja azt, hogy az írott blog a későbbiekben is hatékony marketing eszköz legyen.


Mint azt minden bizonnyal észrevetted, az értékes, releváns szót többször is igyekeztünk hangsúlyozni, és ez nem véletlen. Szerencsére a Google algoritmusa is egyre okosabb, a trend pedig egyre inkább afelé tendál, hogy a haszontalan, “bullshites”, semmintmondó és rossz tartalmakat kiszorítsa a piacról. Tehát semmilyen algoritmus frissítéstől nem kell tartanod a jövőben sem, ha jó, színvonalas cikkeket írsz.


 A következő részben bemutatjuk, hogy miért olyan fontos a perszonalizált tartalommarketing, illetve azt, hogy miért érdemes közösség építened!